Παιδεία

Η παιδεία όπως και η υγεία είναι κοινωνικά αγαθά τα οποία κατοχυρώνονται από το Σύνταγμα και από τις διεθνείς συμβάσεις. Επίσης είναι υποχρεώσεις του κράτους για τις οποίες έχει ήδη πληρώσει και πληρώνει ο έλληνας πολίτης με τη φορολογία του. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα οι οικονομικά αδύνατοι πληρώνουν δυσανάλογα περισσότερα από τους έχοντες ενώ απολαμβάνουν χειρότερες και λιγότερες κοινωνικές παροχές. Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια αρκετοί συμπολίτες μας αποκλείονται από τα παραπάνω αγαθά.
Η παιδεία είναι το βασικότερο αγαθό που καθορίζει σημαντικά την προσωπικότητα των αυριανών πολιτών και προβλέπεται η υποχρεωτικότητά της και από τους νόμους.
Η ποιότητα της εκπαίδευσης εξαρτάται καθοριστικά τόσο από τις δαπάνες που διατίθενται από το κράτος, όσο και από τις υποδομές, την οργάνωσή και τον προσανατολισμό της.
Τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί δραματικά η χρηματοδότηση για την Παιδεία σε επίπεδα που η χώρα έχει βρεθεί στις τελευταίες θέσεις σε όλες τις διεθνείς κατατάξεις.
Με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» οι χρηματοδοτήσεις των προηγούμενων μικρότερων Δήμων δόθηκαν στους νέους μεγαλύτερους χωρίς την αυτονόητη αναπροσαρμογή. Επίσης ανατέθηκαν περισσότερες αρμοδιότητες – υποχρεώσεις χωρίς πάλι να δοθούν οι επιπλέον αναγκαίες πιστώσεις. Αυτές ήταν οι πρώτες «μαχαιριές» στην Εκπαίδευση πριν τα μνημόνια από την εφαρμογή του «Καλλικράτη».

Με τα μνημόνια ξεκινάει η μεγάλη επίθεση στα κοινωνικά αγαθά. Ειδικότερα στην Εκπαίδευση:
  • Κλείσιμο – Συγχωνεύσεις σχολείων.
  • Μείωση των Δαπανών για την Παιδεία σε ιστορικά χαμηλά (2,15%) πρωτόγνωρα τόσο στη χώρα όσο και σε διεθνές επίπεδο.
  • Κατάργηση Τομέων Υγείας και Πρόνοιας, Γραφικών Τεχνών και Κομμωτικής Τέχνης. 
  • 15.000 μαθητές χωρίς σχολείο (ειδικότητα) οδηγούνται στην ιδιωτική εκπαίδευση (μεγάλες πόλεις) ή σε άλλη ειδικότητα από αυτή που έχουν επιλέξει.
  • Απολύσεις Εκπαιδευτικών – Διαθεσιμότητες (Κατάργηση 50 τεχνικών ειδικοτήτων).
  • Ελλείψεις καθηγητών – δασκάλων ακόμη και σήμερα. Δεν διδάσκονται Πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα.
  • Σχέδιο Αθηνά (= συγχωνεύσεις – καταργήσεις Τ.Ε.Ι.), Αποδιάρθρωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης, Απολύσεις διοικητικού προσωπικού Πανεπιστημίων -Πολυτεχνείων
  • Απολύσεις Σχολικών Φυλάκων.
  • Σε κίνδυνο οι Καθαρίστριες των σχολείων.
  • Κατάργηση – Υποβάθμιση δομών της Εκπαίδευσης (Αθλητικά σχολεία, Σχολικές Βιβλιοθήκες, Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Οργανισμού Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, Ο.Σ.Κ. είναι μερικά ενδεικτικά παραδείγματα).
  • Χάρισμα των καταργούμενων δομών σε μεγάλα συμφέροντα – φίλους των Κυβερνήσεων των τελευταίων χρόνων και θεσμική στήριξή τους από τους Υπουργούς Παιδείας.
  • Επίκειται κλείσιμο των πάνω από 100 ΕΠΑ.Σ. τον Ιούνη του 2014.
  • Πρόβλεψη για κλείσιμο 1680 σχολείων μέσα στο 2014.
  • Εγκατάλειψη κάθε σκέψης για δημιουργία των απαραίτητων Δομών Υποστήριξης της Εκπαίδευσης (Κοινωνικοί Λειτουργοί, Παιδο-Ψυχολόγοι – Σχολές Γονέων).
  • Περιορισμός δαπανών για μετακινήσεις μαθητών.
Ειδικά Δήμο μας:

Κτηριακές Υποδομές:
  • Έλλειψη Κτηριακών Υποδομών:
Τα τελευταία τουλάχιστο 15 χρόνια υπάρχει σοβαρή έλλειψη Κτηριακών Υποδομών στην ευρύτερη περιοχή της πόλης του Αγίου Νικολάου.

Υπενθυμίζουμε:
1) Την περιπέτεια της Τουριστικής Σχολής που στεγαζόταν σε ξενοδοχείο στην Ελούντα και μετά κατέλαβε χώρους από το Τ.Ε.Ε. – ΕΠΑ.Λ. Αγίου Νικολάου μέχρι να καταλήξει στη σημερινή της θέση.
2) Τις περιπέτειες στέγασης του μέχρι πρότινος καταργηθέντος Ι.Ε.Κ. Αγίου Νικολάου που στο τέλος στεγαζόταν στα λυόμενα από αμίαντο του Ξεροκάμπου.
3) Τη ίδια τύχη είχε και το Ε.Ε.Ε.Κ. Αγίου Νικολάου (στεγαζόταν στα λυόμενα από αμίαντο του Ξεροκάμπου) μέχρι τη σημερινή συστέγασή του στα κτήρια του ΕΠΑ.Λ. Αγίου Νικολάου.
4) Συγκέντρωση όλων πλην ενός των σχολείων Βθμιας Εκπαίδευσης στο συγκρότημα του Ξεροκάμπου με τη σταδιακά δραστική μείωση των χώρων προαυλισμού των μαθητών σε όλα τα σχολεία του συγκροτήματος.
5) Την (με κύρια ευθύνη και μεθοδεύσεις προηγούμενου Προϊσταμένου Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) απώλεια του Σχολικού Εργαστηριακού Κέντρου Αγίου Νικολάου. Συνέπεια η υποβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης στο Δήμο.
6) Τη μερική ή ολική στέγαση σε λυόμενες αίθουσες των 5ου Δημοτικού Σχολείου, 6ου Νηπιαγωγείου, 3ου Γυμνασίου & 2ου Λυκείου.
7) Συστέγαση – τα τελευταία 4-5 χρόνια των 2ου - 3ου Γυμνασίου & 1ου - 2ου Λυκείου.
8) Τα κτήρια 2 αναγκαίων σχολείων (3ου Γυμνασίο & 2ου Λυκείο) λείπουν και επιβαρύνονται όλα τα άλλα. Δεν έχει ξεκινήσει καν η προ πενταετίας προγραμματισμένη κατασκευή τους.
9) Η Συντήρηση Κτηριακών Υποδομών είναι πλημμελής λόγω της έλλειψης των αναγκαίων πόρων, της σταδιακής μείωσης προσωπικού και της απαγόρευσης προσλήψεων λόγω μνημονίων.
10) Διερευνάται το ενδεχόμενο να «χάθηκε» η χρηματοδότηση μέχρι και ολόκληρου σχολικού κτηρίου από το ΕΣΠΑ.

Οι ευθύνες των παλαιότερων (προ μνημονίων) Δημοτικών αρχών αλλά κυρίως των πρότερων Νομαρχιακών αρχών που βολεύονταν με ημίμετρα (Λυόμενα – Περιορισμός χώρων του Τ.Ε.Ε. – ΕΠΑ.Λ. Αγίου Νικολάου) για να μην διεκδικήσουν από τις κυβερνήσεις τα προφανή και αναγκαία, είναι πολύ μεγάλες και τις πληρώνουν οι Δημότες και κυρίως οι μαθητές μέχρι σήμερα. Δυστυχώς και οι τελευταίες Δημοτικές αρχές βασίστηκαν στις κυβερνητικές πολιτικές και προτάσεις για τη Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα Σ.Δ.Ι.Τ. στην επίλυση των κτηριακών προβλημάτων. Αυτό είχε ως συνέπεια τη σημερινή κατάσταση. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στη λογική των Σ.Δ.Ι.Τ., τις καταστροφικές συνέπειες των οποίων βλέπουμε σήμερα με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα διόδια στην ηπειρωτική Ελλάδα όπου τα έργα τα πληρώνει ο Ελληνικός λαός και οι Κυβερνητικοί Φίλοι - Ιδιώτες μόνο εισπράττουν χωρίς καμία ουσιαστική υποχρέωση.
  • Δαπάνες Λειτουργίας – Προμήθεια αναλωσίμων:
1) Τα προβλήματα υπήρχαν τα προ μνημονίων χρόνια λόγω της υποχρηματοδότησης της Παιδείας.
2) Με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» εντάθηκαν περισσότερο τα προβλήματα και δημιουργήθηκαν και νομικά κωλύματα για την εύρυθμη ή στοιχειώδη λειτουργία των διαχειριστικών μηχανισμών (κατάργηση – συγχώνευση σχολικών επιτροπών).
3) Μετά την εφαρμογή των μνημονίων η κατάσταση είναι εκρηκτική και οι ελλείψεις οδηγούν τα σχολεία στην επαιτεία και την ανάγκη «χρηματοδότησης» από τους γονείς αλλά και αναζήτησης άλλων πηγών χρηματοδότησης.
  • Οι δράσεις των Δήμων για τις εξωσχολικές δραστηριότητες των νέων (Αθλητικές δράσεις, Μουσική Παιδεία, Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης νέων, Πολιτιστικές δράσεις κ.λ.π.) οδηγούνται στο μαρασμό λόγω περιορισμού των αναγκαίων πόρων.
Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι η λογική «να τα έχουμε καλά με την κεντρική εξουσία και να μην διεκδικούμε» δεν οδηγεί σε λύση των προβλημάτων αλλά σε όξυνση τους.

Θέλουμε ένα Δήμο που δεν θα επαιτεί αλλά θα διεκδικεί και θα δραστηριοποιεί τους πολίτες θα τους ενημερώνει και θα τους βάζει στο κέντρο των αποφάσεων με συμμετοχικές και αμεσοδημοκρατικές διαδικασίες.
Ο Δήμος πρέπει να είναι πρωτοπόρος στην υπεράσπιση του δημόσιου και δωρεάν για όλους χαρακτήρα της εκπαίδευσης.
Ο Δήμος πρέπει να παίρνει πρωτοβουλίες για τη εφαρμογή ενός προγράμματος σύνδεσης της εκπαίδευσης με τις τοπικές ανάγκες της κοινωνίας και των νέων. 

Άξονες δράσης-διεκδίκησης:
  • Περιβαλλοντική Εκπαίδευση – Σύνδεση με Οικολογικές Ομάδες – Προτάσεις για δράσεις σχολείων σε συνδυασμό με ένα σύγχρονο πρόγραμμα Περιβαλλοντολογικής δράσης του Δήμου και ένα πρόγραμμα Ανακύκλωσης – Επαναχρησιμοποίησης – Κομποστοποίησης – Περιορισμού του όγκου των Απορριμμάτων σύμφωνα με τις προτάσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ. 
  • Δράσεις Αλληλεγγύης μέσα από τα σχολεία. Ευαισθητοποίηση – Αντιρατσιστική Δράση.
  • Δομές Υποστήριξης Σχολικών δομών – Κοινωνικοί Λειτουργοί, Παιδο-Ψυχολόγοι – Σχολές Γονέων.
  • Οργάνωση δημιουργικών καλοκαιρινών δραστηριοτήτων μαθητών.
  • Διεύρυνση Πολιτιστικών Δράσεων & Αθλητικών διεξόδων με εστίαση τους νέους.
  • Συνεργασία με τις σχολικές μονάδες και δομές για εφαρμογή παρεμβάσεων στη σχολική διαδικασία – περιεχόμενο με στόχους α) τη γνωριμία της τοπικής παράδοσης & τοπικής ιστορίας και β) της προετοιμασίας για την επαγγελματική διέξοδο των νέων που δεν θέλουν να προχωρήσουν στη τριτοβάθμια εκπαίδευση.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΔΗΜΟΤΩΝ ΔΗΜΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου